Czym jest prosty język

Prosty język — fundament skutecznej komunikacji

Prosty język (plain language) to sposób tworzenia komunikatu tak, by odbiorca mógł go szybko znaleźć, zrozumieć i wykorzystać.

Nie chodzi o upraszczanie treści czy infantylizowanie języka, ale o precyzję, klarowność i szacunek dla czasu czytelnika. Komunikacja w prostym języku jest skuteczna, jeśli docelowi odbiorcy rozumieją jej treść już po pierwszym przeczytaniu.

Standard – a nie opinia

Siła prostego języka tkwi w tym, że nie jest on kwestią gustu, ale zbiorem konkretnych, sprawdzonych zasad dotyczących struktury tekstu, doboru słów, gramatyki.

Prosty język to standard oparty na badaniach i danych o tym, jak odbiorcy czytają i przetwarzają informacje.

Właśnie dlatego od wielu lat z powodzeniem stosuje go biznes i administracja na całym świecie.

Gdzie sprawdzi się prosty język

Prosty język to wszechstronne narzędzie, które sprawdzi się wszędzie tam, gdzie liczy się efektywność. Jego celem jest usunięcie barier w każdym obszarze komunikacji, tak by przekaz był w pełni zrozumiały i użyteczny.

Strony www i aplikacje (UX writing)

w intuicyjnych interfejsach zrozumiałych komunikatach

Komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna

w e-mailach, raportach i newsletterach

Obsługa klienta

w skryptach rozmów, odpowiedziach na reklamacje i sekcjach FAQ

Komunikacja kryzysowa

w jasnym i szybkim informowaniu o trudnych sytuacjach

Treści prawne (legal design)

w umowach, regulaminach i politykach prywatności

Procesy HR

w ogłoszeniach rekrutacyjnych i budowaniu wizerunku pracodawcy (employer branding)